Goda gärningar

I grundskolan, och även på gymnasiet, så fick lärarna oftast, om inte alltid, en present vid terminssluten. Oftast en blomma, men ändå något. På universitetet så finns ingen sådan tradition. Men även föreläsare på universitetet förtjänar väl något liten uppskattning, så i fredags, dagen efter sista tentan för min del så gjorde vi lite kola, snurrade in i papper och stoppade i glasburkar. De cyklade sedan jag med till skolan och gav till mjna båda föreläsare och min lektionsledare. Allihop blev ganska paffa, men det verkade åtminstone vara uppskattat. "Det här har aldrig hänt förut", "En jättefin gest av dig" fick jag höra. Så en helt dum idé var det nog inte.

Sedan har jag också åttagit mig att ta hem en av studierådets maskotar och fira jul med honom. Maskotarna råkar vara en gosedjursräv, som kanske inte hade haft så ont av att ligga instängd i ett skåp över jul, men man kan ju ha mycket roligare med dem om de får följa med hem. Den stora räven fick följa med ordförande i studierådet, och den lilla fick följa med mig. Klart vi ska ha en bra jul!

Maskoten Linus