Första advent

Idag är det faktiskt början på tiden "innan jul". Den tiden som är bäst. Själva jul blir oftast mycket flängande fram o tillbaka, mycket planerande och pusslande. Men nu, tiden innan jul, är mest mysig. Man får börja tända ljus, öppna chokladkalendern får man göra på tisdag, och de första hem och fönster fylls med stjärnor, ljusstakar och diverse annat pynt. Man kan börja lyssna på julmusik, baka lussebullar, äta pepparkakor och dricka julmust eller glögg.
Min egen julkänsla har inte riktigt dykt upp ännu, tyvärr. Dagen till ära vaknade jag precis som jag somnade - med bultande huvudvärk... Men trots det har jag försökt jobba med julkänslan idag. Adventsljusstaken är uppe, både den med levande ljus och den i fönstret. Och små tomtar har också kommit fram. Lillebror min dök upp framåt kvällen, och hade med sig mammas kalender. Med både godis och saker, lite lyxig i år! Men nästan viktigast av allt så hade lillebror min med sig choklad som han bjöd på. Bästigaste lillebrodern!
Sedan har jag julstädat, grundligt dammsugit soffan och sådant som man aldrig annars gör. Och så har jag stortvättat, nästan all textil vi äger är nu ren. Slagit in några julklappar och skrivit mina julkort har jag också gjort, så nu ska bara sambon skriva sina. Han kom för övrigt hem från Stockholm idag, där han hälsat på lilla nya brorsonen som är en vecka gammal nu.

Nu ska jag slappa lite, och hoppas jag att huvudvärk ska ersättas med julkänsla. Trevlig första advent!