Bittermandel

En gång för längesedan köpte vi en liten påse bittermandel, med betoning på liten. Hur ofta använder man det? Typ aldrig... Vi köpte det för att göra finska pinnar, (inte att förväxla med fiskpinnar, som jag och sambon både hört och läst fel på), och har hittills enbart använt de till just det, finska pinnar. Jag hittar inte några roliga recept där man använder bittermandel, och småkakakor är inte det jag bakar till som tätt.

Men som ett försök till att bli av med de där bittermandlarna så erbjöd jag mig att baka till ett SI-möte som innefattas i vår undervisning. Till varje möte är det alltid en eller två personer som fixar fika. Perfekt tänkte jag, jag gör finska pinnar och bjuder på. Sagt och gjort ägnade jag måndag eftermiddag till att baka finska pinnar till mötet på tisdagen. Men trots att jag gjorde dubbel sats kakor, och rullade längder hela kvällen, så syns det inte ens i påsen att jag har använt de där bittermandlarna. Jag får nog förlika mig med att de där bittermandlarna nig kommer få ligga kvar i vårt skafferi för all framtid...

Men det blir ju åtminstone goda kakor


#1 - - ebba Nilsson:

Kakorna ser goda ut, skall fundera på recept med bittermandel, just nu kommer jag inte på nåt. kram.

Svar: Det låter bra! Kram
Dess