Påskledigheten

Eftersom skärtorsdagen inte är någon röd dag så var faktiskt sambon i skolan hela dagen. Själv hade jag ett gruppmöte på morgonen och spenderade resten av dagen med att halvsova i sängen och mysa med katten. På kvällen kom en kompis som vi lovat hjälpa med att spänna hans cykelkedja. Det lyckades ganska bra, genom att bara flytta bakhjulet lite. Förvånansvärt smidigt med tanke på att varken kompisen, sambon eller jag är särskilt praktiskt lagda. Även om jag ändå vill påstå att vi inte är helt bakom flötet heller, jag själv mindre än de andra två troligtvis.

Långfredagens morgon åkte vi ner till Österlen. Jag hade bestämt att vi skulle äta våfflor eftersom det trots allt var våffeldagen. På eftermiddagen firade vi mormors födelsedag, som egentligen inträffade i början av mars, men som vi inte hunnit fira. Mycket god mat bjöds det på, och så fick jag en chans att leka lite med lilla kusinbarnet som snart är 2 år. Lilla plutten!

Påskafton började vi med att måla ägg och leta påskägg i trädgården. Dock två helt olika sorters ägg. Vid lunch-tid kom sambons föräldrar ner till Österlen och fick träffa min mamma för första gången. Det bjöds på brunch med nybakat bullar, de nymålade äggen och såklart påskmust. Sedan bar det av på konstrunda över halva Österlen. Vi kollade på tavlor, köpte päroncider på Kiviks musteri och åt lite på Buhres fisk. Sedan följde jag och sambon med upp till Småland.

Påskdagen började med lite frukost och en sväng upp till pappas hus. Där lämnade vi av lite grejer och hämtade lite annat. Bland annat några gammla kassettband med Morfar Prostens barnbarn. Mycket nostalgi!
Efter en lunch med sambons morfar bar det av hemåt. Kvällen blev ganska mycket Morfar Prosten, och min närmsta vän droppade in för en stund.

Annandagen, alltså idag, har vi mest vilat. Tittat på Robin Hood, och fixat lite saker på stan. Dessutom har jag faktiskt köpt en liten påsklilja.
Kvällen spenderas på bio i Malmö.


#1 - - ebba Nilsson:

Jätteroligt att ni kunde komma alla, det händer inte så ofta. Kram.