Gröna växten

Sedan vi fick tomatplantan har jag varit väldigt sugen på att sätta upp amplar med växter. Redan från början var tomatplantan ingen hit inomhus, men den gör sig fint ute. Så fixade jag med ampelliljorna och jag blev så nöjd med det. Jag hade redan innan spanat in att det var just ampelliljor jag ville ha, och när jag ändå var i farten så hittade jag fler växter jag skulle vilja ha här hemma. Svärmorstunga var en av dem som jag fastnade för. Men de passar sig nog inte riktigt i ampel, och något annat är tyvärr uteslutet eftersom vi bara har bara två fönster. Köksfönstret är upptaget av micro och som avlastningsyta vid matlagning. Det andra fönstret är Elsas tillhåll och hon tuggar på allt levande grönt. Sedan spyr hon av det och fortsätter tugga. Så att ställa en växt där hade nog inte funkat för varken växten eller Elsa.


Men när sambons mamma och faster var på besök skaffade vi oss en annan växt, som ser mer ut som en ampelväxt.

Penningblad heter den och används tydligen mest som en fyllnadsväxt. Men sambon gillade den ljusa färgen på bladen, och den heter gulbladig så den behåller förhoppningsvis den. Den ska vi alltså hänga upp i köksfönstret i en ampel när vi har fixat en kruka till den. Ännu så länge huserar den på micron, där den i och för sig är väldigt fin, men en aning ivägen.