Konsten att vara ledig

Som nybliven sommarledig så har jag återupptäckt att det tag lite tid att komma in i mitt lediga "mode". Att komma till insikt att det inte är en massa som hänger över en. Som när man sitter och scrollar på telefonen. Det är typiskt en sådan sak som man lätt gör i en pluggpaus, eller för att prokrastinera studierna. Jag satt på soffan och scrollade för några dagar sedan, när jag precis blivit ledig, när jag insåg att jag hade exakt samma känsla som när man gör det annars. Alltså känslan av att det är något man borde göra. Att man borde lägga ner telefonen och göra något vettigt. Den där bördan som hänger över en och ett litet stygn av dåligt samvete för att man inte gör det. Trots att jag faktiskt inte hade något jag borde göra!

 
Att byta ut sättet att tänka tar lite tid. Vanligtvis lagar sambon mat så att vi har matlådor till skollunch, det behövs inte heller längre. Vanligtvis ligger här högar hemma med alla kursböcker, block och papper. Man vill inte ha allt med sig alla dagar så sådant har en tendens att ligga framme eftersom det knappt är lönt att plocka undan dem. De högarna är undanplockade. Alla vanor vänds lite upp och ner.
 
 
 
På tal om kurslitteratur så har vi faktiskt varit riktigt duktiga och gjort oss av med en del gammal sådan. Jag har inte köpt så mycket då jag lånat det mesta. Men jag har sålt två av de tre jag faktiskt har köpt sedan jag bytte utbildning. De sålde jag dessutom för samma pris som jag själv köpte dem för, då jag själv köpte det begagnat. Plus minus noll på kontot, det måste man ändå vara väldigt nöjd med! Fem av böckerna som sambon haft detta läsåret lämnade jag in till en bokhandel som köper och säljer begagnad kurslitteratur, så dem har vi också blivit av med. Det har blivit tomt i bokhyllan, vilket faktiskt känns väldigt skönt. Det ger en ny start på något sätt, det är befriande att göra sig av med sådant tycker jag. Somliga vill behålla sin gamla kursliteratur så att man kan kolla upp gammla saker. Men jag tycker det är skönt att bli av med den, det blir på något sätt punkt för den kursen. Och med hemmet mindre belamrat med kursböcker så kan vi kanske lättare släppa gamla vanor.