Med tentaplugg i högsta hugg

Min dag, och vecka, har varit tentaplugg. Och mer tentaplugg. Och lite mat. Och sedan tentaplugg. Gårdagen spenderade jag faktiskt hemma istället för att gå till skolan, så med Elsa som sällskap har jag försökt lära mig vad en heap är, vad olika algoritmer har för tidskomplexitet och hur man implementerar en komparatorklass. Elsa var till större delen av dagen inte ens särskilt mycket till sällskap eftersom hon kröp in under täcket i sängen och sov. Men lyckligtvis hindrade det inte mig från att lära mig saker om Hashmap och rekursion.

 
Bloggen blir ganska tråkig såhär i tentatider. Jag gör oftast inte så mycket utöver det vanliga, pluggar, gnäller över tentor, tränar och sover... Så blir det lätt. Men det får väl vara så om jag inte får någon snilleblixt om något att skriva om.
 

Hur som helst är alltså första tentan jag ska skriva programmerigstentan. Trist nog är det en salstentamen, så man måste sitta och skriva kod för hand. Vilket inte bara är tråkigt utan dessutom svårt. Vanligtvis får man hjälp av programmet vi skriver koden i när det saknas något som gör att det inte går att köra den. Missmatchande paranteser, ett semikolon som saknas, en metod som måste implementeras eller en typparameter som ska definieras. Istället måste man försöka ha allt sådant i huvudet. Och det är så himla lätt att göra glömma bort och göra fel!

#1 - - Perre:

En ren fröjd att få tjuvkika i dina böcker. Du skriver verkligen fint.

Svar: Haha, tack! Det vet jag inte om jag håller med om, men bilden är nog från något av det allra första jag började tentaplugget med så då la jag väl ner lite mer energi på det. Ju närmre tentorna, desto slarvigare blir det nog.
Dess

#2 - - Malin:

Ja usch, programmeringstenta på papper har jag också skrivit ett par stycken, det är inte lätt. Mycket lättare när man får skriva pseudokod istället :)

Svar: Skriva pseudokod på tenta har jag aldrig gjort... Men det måste vara betydligt enklare, så man slipper tänka på syntax, idrag och dylikt :)
Dess