Recept-jakten

Här har varit en hel del mat på bloggen på senaste tiden, och det är för att jag har varit inne i ett ryck där jag letar nya recept. Man fastnar så lätt i allt det gamla vanliga som man alltid äter. Så jag fick för mig att vi skulle prova nya grejer. Inte bara nya recept utan även helt nya råvaror. Vi har nästan uteslutande provat vegetariska rätter, så vi har köpt och ätit en massa grönt och nytt på senaste tiden. Polkabetor och matvete är exempel på råvaror som jag inte vet om jag ätit innan. Ganska spännande!

Men när man är ganska kräsen i matväg (som jag är) så går man på några nitar.
 
Första upptäckten är att jag verkligen inte gillar kapris. Vi gjorde broccolipasta med tomat, rostade pinjenötter och kapris. Lyckligtvis hade jag redan undanstyrt att kaprisen skulle vara i när maten lagades, så att man bara kunde äta till. Men utan kaprisen blev det ganska tråkigt, så det receptet kasserades.
 
 
 

Sedan har vi också provat något av det märkligaste jag har ätit! Matvete blandad med rå, riven blomkål och paprikastavar, toppad med rostade kikärtor och skållad mandel. Serverad med avokado-röra med limesmak och någon sorts lime-dressing. Jättekonstigt! Lite roligt att  ha smakat, men det receptet kasserades också.