Att-baka-listan

Som jag skrev för ett tag sedan så bakade vi kanelbullar på Valborg. Det var faktiskt på min att-baka-lista. Framförallt för att vi hade väldigt lite pärlsocker i en förpackning i skafferiet. Och jag kände inte för att baka chokladbollar. Så då var det kanelbullar som blev alternativet. Men de blev väldigt bra. Sambons pappa fick också några, och de blev uppskattade. De allra flesta ligger mini frysen, redo att tas upp när lusten faller på.

 
 
 

Mer på min lista fanns Sesamkakor. Vi köpte sesamfrön till något för längesedan och sedan dess har de stått i skafferiet. Det är ju inte direkt något man använder var och varannan dag. Men Risenta har Sesamkakor som jag ätit ett antal gånger. Så när jag kom på att man kan göra Sesamkakor själv blev jag faktiskt ganska glad. Det är perfekt som ett litet snack på eftermiddagen när energin tryter. Eller på volleybollturnering.

 

Vidare så har jag också gjort sega kolakakor. Även det på listan. Denna gången var det brunt farinsocker som var nyckelingrediensen som behövde användas. Jag är inte helt på det klara med vad skillnaden är mellan det och vanligt socker. Eller för den delen skillnaden mellan någon sockersort mot en annan. Ett tag hade vi fyra olika sockersorter hemma. Men jag tror att det är någon skillnad i smak, så jag ville inte ersätta det mot vanligt socker så jag letade upp ett recept med brunt farinsocker. Det blev mycket lyckat. Sådär segt och gott. Lagets, som också fick smaka, kommentar var "wow" så det tar jag som ett bra betyg.

 
#1 - - Perre:

Åh, det där inlägget gjorde mig riktigt sugen. Du borde nog vara med i "Hela Sverige bakar" 🙂

Svar: Haha, näe det tror jag inte jag ska satsa på 😉
Dess

#2 - - ebba Nilsson:

Ser väldigt gott ut. Kram.

Svar: Ja ibland får man till det. Kram
Dess