Studiesöndag

Vanligtvis försöker sambon och jag att ha helgerna pluggfria. Dels för att vi brukar ha annat att göra men kanske främst för att få en naturlig paus. Det funkar inte att aldrig vara ledig. Att alltid ha det där molnet över huvudet och dåligt samvete för att man inte pluggar. För att man ligger back, för att man måste hinna färdigt.

Istället försöker vi ha skola 8-17 på vardagarna och få allt gjort då. Sambon kanske mer än jag. Med studier kan man ju alltid läsa texten en gång till, räkna några uppgifter till, skriva en sammanfattning till, finputsa sin text lite till. Det tar aldrig slut. Fast så kanske det är när man jobbar också, det vet jag inte. Hursomhelst så blir man aldrig klar, det finns alltid mer att göra. Då måste man sätta gränser så att man inte jobbar ihjäl sig. Eller ihjäl sig är kanske att ta i, men att jobba sig in i väggen är ju inte helt ovanligt. Särskilt sambons utbildning är statistiken för utbrändhet inte så roligt. Därför håller han, och vi, hårt på att helgen är ledig.
 
I söndags hade jag dock inget val. I programmeringskursen jag läser nu har vi ett projekt, som är obligatoriskt men som inte har någon deadline. Föreläsaren i den kursen valde att ha frågetillfälle hela lördagen och hela söndagen, och något annat tillfälle finns inte i schemat. Så det var bara snällt att gå dit för att få hjälp. Jag och min projektpartner satt ganska många timmar men vi kom åtminstone en bra bit på vägen. Men vi var båda ganska överrens att vi inte riktigt uppskattade upplägget med hjälptillfälle på en helg. Lyckligtvis så är det ju snart sommarlov. Sista slutspurten nu!