Det gick en propp

Jag har bott i vår lägenhet i drygt 3 år. Sambon har bott är 3,5 år. I tisdags gick för första gången strömmen för oss, då vi hade lite för mycket igång samtidigt. Såklart höll vi ju på att laga mat. Jaha, tänkte vi, det är väl bara att slå på jordfelsbrytaren igen. Jag tror i alla fall att det är en jordfelsbrytare, det är en spak som man kan ha på 1 eller 0 åtminstone. Sagt och gjort, upp på en stol för att komma åt elskåpet. Vrida tillbaka spaken. Då kommer endast elen till spisfläkten och till kylskåpet tillbaka. Resten av elen är fortfarande död. Attans, tänker man då. Då får vi leta efter proppen som är sönder och cykla till Ica för att köpa en ny. Alla proppar ser dock hela ut, och efter en del trixande kan vi konstatera att utseendet också har rätt, alla proppar funkar. Det är inte i vårt proppskåp problemet ligger... Vid det laget hade jag ringt pappa för lite guidning. Vår elmätare, som sitter bakom låsta dörrar i trapphuset ska vi tydligen ha tillgång till, men det har vi inte. Vid det laget har även sambon fått ringa, för hans del till jour hos vår hyresvärd. Efter lite guidning även därifrån lyckas vi komma in i elskåpet. Lyckligtvis har nämligen vår granne nyckel dit. Så lyckas vi lokalisera vilken propp det är fel på. En grå 16 ampere-propp var det. Sambon sätter sig på cykeln för att inhandla en ny propp. Men då kommer granntanten och sopar bort spindelväv i elskåpet och vi hittar proppar som ligger i skåpet. Första försöket lyckas inte, tror även den proppen var sönder. Men andra försöket lyckas! Sambon ringdes hem igen, precis när han hittade var propparna fanns. Men, det hela slutade i alla fall med att vi åter hade ström igen!

En kommentar publicerat i Hemma
Taggar: Elskåp, Propp, Strömlöst, Strömmen gick
#1 - - Perre:

Det där känner jag igen. Proppen i källaren gick för mig också när min spis gick sönder och jag kom inte heller åt den. Men i lägenheten har jag fått nytt elskåp med säkringar i stället för proppar. Om en säkring går är det bara att återställa en knapp så funkar det igen. Väldigt bekvämt.

Svar: Ja det är väldigt smidigt när det bara är att flippa en spak eller trycka på en knapp. Det gör det så otroligt mycket enklare!
Dess