En tur till akuten

Om man bara läser rubriken så tror man nog att det är allvarligare än det är. Men jag var en sväng på akuten i måndags.
Det hela började med att jag på måndag eftermiddag, under en föreläsning, fick ett plötsligt synbortfall. Bokstäver försvann framför ögonen på mig och så kom pikar av huvudvärk. Efter föreläsningens slut cyklade jag hem, åt och ringde sjukvårdsupplysningen som tyckte att jag skulle åka in akut. Så jag tog sambon med och vi tog oss till akuten. Där tog de blodtryck, tempen, pulsen och ställde frågor. De trodde inte att det var någon blodpropp utan misstänkte en variant av migrän. Så jag gick hem och spenderade kvällen på soffan. Så det var inte så allvarligt. Huvudvärken har dock inte helt släppt ännu, men förhoppningsvis dröjer den inte sig kvar alltför länge. 
(null)

#1 - - Perre:

Har något liknande själv. Brukar börja med ”vattrade” vågrörelse i utkanten av synfältet som sprider sig inåt. Oftast på ett öga men ibland på båda. Varar inte så länge men efteråt kommer huvudvärk. Ibland uteblir den också. Hade det oftare förr. Numera är det rätt sällan. Kallas visst ”ögonmigrän”.

Svar: Numera verkar det heta migrän med aura. Mindre rolig upplevelse, men skönt att migrän åtminstone inte är farligt, även om det är otrevligt.
Dess