Mina palettblad, gamla och nya

Mitt allra första palettblad var China rose, den som jag fick gratis som en stickling mot att jag cyklade och hämtade den. I minusgrader i mars hämtade jag hem den och den har frodats sedan dess.
 
Efter denna föll jag för Chocolate covered cherry, som jag fick hem i slutet av maj och planterade i början av juni. 
Den har färgat ut starkt rosa, och har krulliga blad. De allra längst ner ser fortfarande lite trasiga ut efter resan hit, men toppen har blivit superfin!
Nästan amtidigt fick jag även hem Wizards mosaic, som gått från att knappt vara värd namnet planta när jag satte den i jord, till att faktiskt vara riktigt fin, även om den fortfarande är väldigt liten.
 
Sedan har vi den som jag trodde var en watermelon, men som jag med lite eftersökning gissar är en trailing-sort istället. Även den kom som en liten stickling i slutet av maj och planterades i början av juni.
Den är inte supercharmig, men den den har ändå lite växtkraft i sig.
 
Fast med mest växtkraft är utan tvekan detta exemplaret.
 
I slutet på maj var den pytteliten! Den står till höger här. Den har fått någon slags storhetsvansinne och växer som galen! Dess kompis som kom samtidigt har jag klippt sticklingar ifrån, men den verkar ha drabbats av dvärgväxt så den står mer eller mindre helt still i tillväxten till vissa delar. Men den skjöt långa skott som jag tog till sticklingar.
Två av de tre sticklingar jag fått av denna sorten till vänster. Till höger kommer också mina allra nyaste med, inte något palettblad utan en släkting till mina zebrablad som jag hoppas kan bli fin så småningom.
 
Sist men inte minst kommer mina nykomlingar. 
Först ut är en rejäl sak som jag tror är Wizard jade. Den fick jag som ordentlig planta, men den har fått ett växtryck sedan den kom hit.
Sedan är det småsticklingar som kom tillsammans, först en Wizard scarlet...
... och till sist en helgrön av okänd sort. 
En kommentar publicerat i Växter
Taggar: Chocolate covered cherry, china rose, palettblad, trailing queen, trusty rusty, watermelon, wizard jade, wizard mosaic, wizard scarlet
#1 - - perre:

Ja det var en ordentlig redogörelse. Du har verkligen hittat en hobby där. Bra val av växter också. Har man så vackra blad behöver man ju inga blommor.

Svar: Ha de är charmiga de där paletterna🌱
Dess