Nya sticklingarna

Jag har blivit beroende... Som väldigt många andra om man får tro grupperna på Facebook. Palettbladsberoende. De är extremt samlarvänliga och det finns sååå många olika sorter. Dessutom är väldigt många av dem väldigt, väldigt fina.
Trots sambons skepsis kring var vi ska förvara alla växterna när de blir större så köpte jag hem lite fler.

(null)
Detta är en nyupptäckt favorit. Eller åtminstone en av dem. Av de jag har hemma är åtminstone tre stycken favoriter. Det är i alla fall en Dipt in wine som repat sig bra efter resan hit.

(null)
En Gilda

(null)
Och en med oklart namn som följde med i paketet när jag köpte andra sticklingar. Om man var uppmärksam i förra inlägget så ser man att sticklingarna i vaserna bytts ut, där den senare bilden också porträtterar en Piñata och en Flamingo som kom i samma paket.

Sedan har jag också fyndat mig dessa
(null)
Tre små sticklingar Tradescantia tricolor som förhoppningsvis färgar ut som den högra. Dvs grön/rosa.
Innan jag fick tag på den köpte jag också en vanlig helgrön Skvallerreva, också Tradescantia.
(null)
De är alltså samma släkte men inte samma art.


En kommentar publicerat i Växter
Taggar: Dipt in wine, Flamingo, Gilda, Pinata, Skvallerreva, Tradescantia tricolor
#1 - - Perre:

Ja du har ju blivit en riktig samlare nu 😊. Men hur gör ni när ni reser bort? Då måste. Ni väl ha någon som vattnar dom för dom klarar väl inte så många dagar utan vatten nu när det varit så varmt.

Svar: Vi skaffar blomvakt. Vågar inte låta dem vara helt utan tillsyn alltför många dagar i streck.
Dess