Wienerbrödsbak

Igår hade jag och klasskompisarna bestämt att vi skulle baka något, valet föll på wienerbröd! Det är något man inte bakar i första taget, och något som de allra flesta inte har gjort innan. Sagt och gjort, wienerbröd blev det!
(null)
Vi testade många olika sorters fyllningar, här ovan klassisk vaniljkräm och nutella. Men både hallonsylt, jordgubbssylt och utan fyllning testades också. Min favorit var nutellan, och sedan vaniljkrämen. Sylten var sådär. Men det är väldigt kul att ha bakat det! De blev inte sådär luftiga och frasiga som de man köper är, men de blev ändå goda. Och trots värmen så var det himla kul att ha testat. Degen som ska kavlas och vikas, kavlas och vikas, kavlas och vikas. Och mängden smör i degen, och metoden att man kavlar in det, är väldigt speciellt.
Sedan blev det mat, fajitas med kyckling, och sällskapsspel. Kvällen avslutade vi sedan med mycket volleybollspel när det svalnat. Folk droppade av efterhand, men vi var fyra kvar tills det blev för mörkt att spela. Så det blev en intensiv, men rolig dag!
#1 - - [email protected]:

Har alltid tyckt att det verkar så krångligt att baka wienerbröd så jag har aldrig ens försökt. Däremot har jag ätit åtskilliga, både med sylt, choklad och vaniljkräm. Gott alltihop!,
Har du inte hört låten ”Himlen och Österlen”? Där sjunger man att det är närmare till himlen därifrån. Men det kanske inte stämmer riktigt då.

Svar: Det var inte helt enkelt. Men ganska roligt! Och absolut gott😊
Jodå, visst har jag hört den. Med en mamma nere på Österlen kan man inte undvika den. Men jag vidhåller att så inte är fallet😉
Dess

#2 - - Miss Baby Peaches:

Åh, nutella i wienerbröd låter ju gudomligt!

Svar: Kan rekommenderas!
Dess