Stor växtuppdatering

Eftersom jag nu många gånger skrivit att våra sticklingar tagit sig bra och växer så det knakar så tänkte jag att jag skulle uppdatera lite med hur det går för dem. Jag la ut lite bilder på när jag planterat några av dem i jord. Man kan väl säga som så att det har hänt en del sedan dess.
Zebrabladet behöver snart större kruka, och vi ska nog försöka fixa en ampel till den för att den ska kunna nå sin fulla potential.
 
Palettbladet har skjutit iväg och verkar också snart behöva lite mer plats för både blad och rötter.
 
Jag skrev också om lilla monsteran. Den har det inte hänt supermycket med, men ett blad till har den utvecklat.
 
Fiolfikusen som vi var så glada över hade fått ett litet, litet nytt blad har nyligen gått igenom en växtspurt
Det lilla, lilla bladet är inte så litet längre, och den har fått sällskap av två till.
 
De övriga sticklingarna i vår samlig skrev jag om här. Fönsterfikusen, längst till vänster har sett ungefär likadan ut hela tiden sedan vi fick den. Men nu så senaste tiden har den äntligen fått en liten tillstymmelse till att faktiskt utvecklas. Det är inte mycket, men det syns i alla fall att det händer något. Rötterna verkar dessutom ha helt tagit över i krukan, för man ser dem både ovan jord och i botten om man lyfter på den.
Stenanten, till höger, är också en av växterna som det inte händer så mycket med. Jag hade ganska låga förhoppningar att den ens skulle överleva. Men tillslut så har det faktiskt hänt saker. Den skjuter skott ifrån rötterna så att säga så vi har fått lägga lite lecakulor i botten av ytterkrukan för att den tog i kanten, så nu kanske kan det ändå bli lite fart på den nu i sommar.
 
Mjölkbusken har varit lite glömd, men den har också tagit sig riktigt bra. Den var långsam i början, men nu verkar den ändå ha satt igång.
 
Sedan hade vi ett annat ryck med växter som köptes färdiga så att säga, finns här.
Garderobsblomman har växt en del, framförallt har den blivit mycket vidare. Den vänstra bilden är tagen idag, den högra strax efter inköp. Man kan också se att katten tagit sig ett liten smakbit på bladen längst ner. Men det verkar både den och hon ha klarat.
 
I köket har vi också våra kryddväxter. Bäst går det för basilikan
Timjanen har också växt sig lite buskigare, men dillen däremot är ganska ledsen. Vi får se om den ens överlever sommaren. Det bådar inte så gott för den...
 
Men på det hela taget så händer den mycket roligt i våra fönsterkarmar nu!
2 kommentarer publicerat i Hemma, Växter;
Taggar: Växter, basilika, fiolfikus, fönsterfikus, garderobsblomma, mjölkbuske, monstera, palettblad, stenante, zebrablad
#1 - - Perre:

Kul när det händer (positiva) saker med växterna. Verkar so det börjar utvecklas till en riktig hobby 😉

Svar: Det är jätteroligt när de växer! Ja, jag har nog förvånat mig själv med växtintresset till och med.
Dess

#2 - - Perre:

Kul när det händer (positiva) saker med växterna. Verkar som det börjar utvecklas till en riktig hobby 🙂.