Lite fel säsong

Mamma kommenterade när jag jag började fylla på med växter hemma att jag inte har några blommande växter. Vilket är sanning med modifikation. Nästan alla växter så vitt jag vet kan ju blomma, men växterna jag har skaffar man inte för blommornas skull, utan för bladen. Jag har många olika varianter på bladtyper och former, vilket jag tycker är ganska trevligt, en blommande växt slutar ju så småningom att blomma, men en växt köpt för bladen slutar ju inte ha blad. Såvida den inte dör...
Hur som helst, jag har inga blomsterväxter. Det hindrar dem dock inte från att blomma
Min lilla forellbegonia har nämligen bestämt sig för att det är läge att blomma... I oktober... Lite fel säsong för att blomma kan man tycka. Många av mina palettblad skjuter också knoppar titt som tätt men dem knipsar jag av så fort jag ser dem eftersom det tar för mycket energi från plantan. Det är bara begonian som får blomma som den vill. Hoppas bara att den inte blommar ihjäl sig så att den inte överlever den mörka vintern.
En kommentar publicerat i Växter
Taggar: Växter, forellbegonia, palettblad
#1 - - Perre:

Lustigt namn på en blomma. Kommer det av prickarna på bladen?

Svar: Jag gissar det
Dess