Nytt i fönstren

Som vanligt så utökas min växtsamling. Dock har den faktiskt också minskat på sistone. De växter som klarade vintern dåligt, som ser tråkiga ut eller som mår dåligt ryker. Jag slängde faktiskt en handfull plantor för någon vecka sedan. Men sedan kommer det nytt och fylls på!
(null)
Dessa är två olika sorters basilika.
(null)
De kommer från sambons mamma, och sedan bilden togs har de fått rötter och jag har planterat dem. Just nu ser dem ganska trötta och tråkiga ut, särskilt den mer storbladiga till höger. Men många växter ser trötta ut precis efter plantering, så det ordnar sig nog.

(null)
Sedan har jag, också av sambons mamma, fått bandrosetter. Egentligen 4 st, men jag gav en till mamma. Dessa tre småttingar står nu utplacerade lite varstans i lägenheten och förgyller tillvaron.

Och så har jag fått gullrankor av en kompis!
(null)
Till att börja med huserade dem på kylskåpet då det var enda stället som fungerade med längden på de båda exemplaren. Fortfarande huserar en av dem där i väntan på att jag ska fundera ut vad jag vill göra med den. Men den andra har jag bundit upp i ett hemgjort försök till klätterstöd.
(null)
Blev hyfsat nöjd och sambon gillade det så det blir kanske blir samma för sen som är kvar. 
0 kommentarer publicerat i Växter
Taggar: basilika, gullranka, små bandrosetter