Stök i köket

Sista veckan i juni jobbade sambon med sitt projekt och jag var helt ledig, vilket har innebar lite promenader, mycket gamla datorspel och på onsdagen även bakande. Det hela började med att jag kom på att vi för längesedan bestämt att vi skulle försöka oss på att göra egen nutella. De var när vi fick våran mixer. I julas... Men jag satte igång och började rota fram hasselnötter att rosta. I skafferiet hittade jag också bittermandel, som vi köpte för att göra finska pinnar i höstas. De behöver ju användas upp, så jag satte igång att skålla mandel också till att göra finska pinnar. Sedan var allt i full gång. Hemmagjord nutella, finska pinnar och snoddas blev resultatet. Och dessutom en ost & broccolipaj till kvällsmat. Mycket stök i köket.

Nutella

Finska pinnar

Ännu inte uppskurna snoddas

Matpaj


Sedan jag började jobba finns inte riktigt den energin att pyssla hemma. Igår var sambon iväg hela dagen. Jag sov till strax innan två, plockade undan småsaker men orkade inte ta tag i något mer än de. Låg i sängen med en tv-serie hela dagen. Inte ens disken orkade jag ta tag i, vilket säger mig en del eftersom jag annars avskyr att ha det uppställt omkring mig. Men uppstigning absolut senast 7, runt 2 mils promenerande om dagen, iförd gummistövlar till en början, med skoskav större än femkronor tar ut sin rätt och det känns. När man är trött både fysiskt och psykiskt så är helgen en gudomlig företeelse.
Idag kom sambons småkusiner på besök en liten stund. Men utöver det fortsätter jag med sovande och tv-serierna.