Svärmorstunga

Sista helgen i augusti, när vi var i Stockholm, var sambons mamma kattvakt åt oss. När vi mötte upp henne vid tåget så hade hon en liten present till oss. En Svärmorstunga! Jag som hade spanat in dem men kommit fram till att vi kanske inte skulle kunna ha någon eftersom Elsa troligtvis skulle äta på den. Nu har vi ändå en svärmorstunga.

Jag googlade om det var giftigt för katt, men hittade inte något så jag tänke att vi skulle prova. I värsta fall skulle vi få slänga den. Men det har vi inte behövt, för det har gått jättebra! Elsa har slickat lite på den, och gnidigt sig lite mot den. Men utöver det har hon inte rört den. Jag gissar att det är för att den inte är så gärs-lik. Det är ganska tjocka blad, så det är kanske inte så tilltalande. Vad vet jag. Men jag är nöjd med att vi kan ha den!

En kommentar publicerat i Hemma
Taggar: Grönt, Svärmorstunga, Växter
#1 - - Perre:

Är det en sån växt som inte behöver så mycket skötsel? Då kanske jag också skulle kunna ha en. Tyvärr brukar mina växter ha en tendens att inte hålla så länge.

Svar: Just en sådan är det. Den ska vara väldigt lättskött, vill inte ha så mycket vatten. Jag är nästan rädd att övervattna den.
Dess