Växterna växer

Föga förvånande så ökar växterna i volym, vilket är väldigt roligt. Man kan se att det händer saker! Kanske tråkigt för den icke-växtintresserade, men för mig är det spännande.
Sedan senaste stora växtuppdatering har det hänt en del. Nykomlingar har tillkommit och några växter har tyvärr gått ett mer sorgset öde till mötes. Stenanten och inflyttningspresenten drabbades båda av spinn, och ingen av dem klarade sig tyvärr. Men resten av min lilla samling verkar i alla fall ohyrefria och frodas.
 
Senaste stora uppdateringen i slutet på maj visade jag vad som hänt med mitt allta första palettblad, och med zebrabladet. Det har hänt en hel del sedan dess.
Zebrabladet har fått flytta en bit in från fönstret och huserar numer på bokhyllan istället. Tanken från början var ju att den skulle få bo i ampel, men vi har inte kommit så långt som att hänga upp den, och jag tycker den står ganska bra där den är nu. Kanske får den stanna där.
 
Palettbladet, China rose, har buskat till sig lite, och jag har ju faktiskt tagit en stickling av den, just för att få den att grena sig lite. Lilla sticklingen ska sambons mamma få är tanken.
 
I förra uppdateringen visade jag också upp lilla monsteran. Den fick tyvärr också ett angrepp av spinn, men vi klippte bort det angripna bladet och sprayat den massor, och den verkar ha repat sig så pass bra att den har fått flytta in i lägenheten igen. 
Den blev förvisad till trapphuset när ohyran visade sig, men den verkar inte alls ha tagit skada, den håller som bäst på att sätta nya blad så det är såklart roligt. Typiskt att behöva klippa av ett blad dock, precis när den satt sig med att faktiskt få fler... Men men, hellre färre blad och ohyrefritt!
 
Den stora monsteran tror jag inte varit uppvisad i bloggen. Så där finns inga bildbevis på att den faktiskt håller på att bli större. Men tro mig, den växer!
Stora, fina, flikiga blad har den fått. En drömväxt för mig innan vi flyttade till nya lägenheten. Så kul!
 
Roligt nog så har även forellbegonian hämtat sig!
Denna spretiga lilla sak kom som kom helt tillplattad har hämtat sig bra. Det blekgröna bladet är nytt och bakom den gömmer sig en till knopp som vittnar om att ytterligare ett är på väg.
 
Ytterligare en nykomling i bloggen är paraplyaralian. Den köpte jag någon gång tidigt efter inflytten, en av de få växter vi har skaffat som planta och inte som stickling. Den är en av mina favoriter och man kan se att den skjuter nya skott i toppen. Den vill bli större!
 
2 kommentarer publicerat i Växter
Taggar: Växter, china rose, forellbegonia, monstera, paraplyaralia, zebrablad
#1 - - Sandra Rosén Dahlgren:

Jag förstår vad du menar, tycker också att det är så roligt ens plantor växer och frodas! Fin samling du har!

Svar: Tack! Det är bra att likasinnade förstår i alla fall!
Dess

#2 - - Perre:

Kul med växter som trivs och frodas. Så får dom säkert fin skötsel också 😉

Svar: Lite pyssel, men det är inte så svårt.
Dess